Forum
SvaraAvliden medlem - Börje Blomquist |
---|
Jag har idag tyvärr fått det tråkiga beskedet att vår ständige medlem, Börje Blomquist, har avlidit (27/7) i en ålder av 88 år. Mina tankar går i första hand till hans son med familj samt övriga släkt och vänner. Det är inte alla som vet att Börje är en betydelsefull person i Sundbybergs IK orienterings historia. Sektionen hade i början på 1970-talet relativt få medlemmar (< 150 st) och framför allt väldigt få ungdomar. Som historien berättats för mig så diskuterades den uppkomna situationen på ett sektionsmöte. (Sektionen hade för vana att ha ett möte i månaden!) Börje påpekade för de närvarande att sektionen behövde göra något, t ex arrangera en nybörjarkurs, starta en ungdomsverksamhet o s v. för att klubbens verksamhet inte skulle "dö ut". "- Då kan väl du ordna det då!" - var det någon som sa. Sagt och gjort! Inbjudan till en ungdomsverksamhet ordnades och det dök upp lite ungdomar. Genom att bl. a söka bidrag från SOFT för en s k SOL-skola 1974 så ökade verksamheten ganska fort. Vår mest framgångsrika medlem genom tiderna, Anna Bogren, var en av deltagarna. Men även andra medlemmar kom med i vår verksamhet redan då. Åter till Börje Blomquist. Under åren som följde så var det främst Börje tillsammans med Sonja Sundell som höll i vår ungdomsverksamhet. Med en högst personlig ledarstil skapade han (och Sonja) en ungdomsverksamhet byggd på omtanke och gemenskap. Jag kan minnas några viktiga moment där Börje i allra högsta grad var delaktig, framsynt och pratade klarspråk. På 1970-talets slut och senare så var det inte ovanligt att studerande orienterare (på t ex KTH) i Stockholm sökte sig till SIK för träning. Vid ett tillfälle så blev Börje upprörd och sa till oss på skarpen att vi måste vara mer välkomnande och prata med de som kom på besök. Vi kunde inte bara var tysta i omklädningsrummet i samband med träning. Om vi var mer öppna så kanske de gjorde ett byte av klubb. Senare kom Börje med den lysande idén att ordna en enkel typ av träningsorienteringar i Ursviksskogen både från Ursvik och från Kista. Detta var långt innan de gemensamma tankarna på motionsorienteringar fanns. Dessa arrangemang lockade relativt många deltagare både medlemmar och andra orienterare inflyttade till Stockholm. Det finns medlemmar som hittade oss på detta sätt. Någon som känner igen sig? Börje var ibland kritisk till arrangemang som erbjöd t ex alltför svåra ungdomsbanor. Då stegade Börje fram till banläggaren och gav sin negativa feedback. Men han var även rättvis. Om banorna var på rätt nivå och det var en bra tävling då stegade Börje fram på samma sätt och berömde banläggare och arrangörer. Börje flyttade för många år sedan till Sigtuna (och tävlade för Sigtuna OK) men känslan för Sundbybergs IK försvann inte för det. När man träffade Börje på någon tävling var han alltid nyfiken på hur vi hade det i Sundbyberg. En sådan här dag är det många minnen och tankar som kommer upp när jag tänker på Börje. Må vi vårda hans minne med tacksamhet och må han vila i frid! Tack för allt som du gjort för Sundbybergs IK. Jan Kihl 1 aug 2022 |
Svar (9 st) |
---|
Tack för en fin och intressant text Janne |
Jättefint skrivet Janne. Jag minns hur Börje 1985 kom fram till mig (efter att jag "överhört" hur han lite tyst först kollat med några andra sumpare) i motionsgården och tyckte att jag skulle vara med i Sundbybergs IK. Han blev en fin kontakt för mig (mest skidorientering) i många år, och som Janne skriver alltid intresserad av Sundbyberg, och han hejade både i skogen och vid målet. Tack Börje! |
Börje var en av tre som jag träffade 1984 i samband med måndagsorienteringen i Ursvik. Vi har haft mycket roligt tillsammans. Vila i frid Börje, jag kommer att minnas dig |
Ja det var tack vare Börjes (och Sonjas) engagemang min orienteringsbana började 1976 med personlig stöttning då ingen nybörjarkurs fanns. Otaliga var sedan de orienteringsresor man fick hänga med dem både med och utan skidor på den tiden. Vila i frid Börje. |
När jag tänker på Börje är det framförallt hans stora engagemang i den han mötte i klubben både på träningar och tävlingar! Han såg alltid till att välkomna och prata med alla. För mig har Börje(och Sonja) alltid varit Sumpan orientering personifierad! Vila i frid Börje! |
Vilket tråkigt besked. Börje var, tillsammans med Sonja, kärnan i ungdomsverksamheten när jag upptäckte orienteringen. En verksamhet med många kartpass, helgläger, tävlingsresor runt om i Sverige - mycket som vi i SIK har byggt vidare på. Att gå igenom andras banor efter loppet, att berätta om egna gamla lopp, att skratta åt sina ”bommar”, att blicka fram mot nya tillfällen att utmanas i skogen - det förknippar jag med Börje. Många ljusa minnen, vila i frid. |
Börje var min, och många andras, orienterings-farsa. Jag var med på orienteringsskolan 1974, och mycket tack vare Börjes engagemang och omtanke kom jag ned i orienteringen på riktigt några år senare. Börje pratade med alla, och alla kände Börje. Många varma minnen, vila i frid. |
Tack för alla roliga minnen. Vila i frid |
Begravning äger rum 19/8 kl 11.00. https://tillminne.se/NK/alla/alla/b%C3%B6rje%20blomquist/ad/9908969 |