Forum
SvaraHistorien om "Tjuren" Lelle Malmbergs hederspris |
---|
När vi idag delade ut vårt pris till vår bästa ungdom den så kallade Tjuren blev jag påmind om att alla kanske inte kan historien om priset och dess bakgrund. I mitten på 1980-talet blev styrelsen kontaktad av vår ständige medlem Lennart "Lelle" Malmberg Han ville sätta upp ett pris till den ungdom i klubben som var bäst. Han hade själv valt att den som kom bäst på Stockholms Orienteringsförbunds Ungdomspris (UP) skulle få utmärkelsen. Sedan dess har vi delat ut hans pris 37 gånger. Första mottagaren av priset blev Lena Jansson. 2023 delas priset mellan Sofia Dell'Orto och Alice Hellberg som båda vann sina respektive klasser med maximala poäng insamlade. De får alltså "delad vårdnad" om priset under ett års tid. Lelle Malmberg var sedan ung ålder orienterare i Sundbybergs IK. Jag kan inte så mycket om hans orienteringsmeriter men jag vet att han drev den mycket populära sportaffären "Lelle Sport" som näst flyttade till Sundbyberg låg på Sturegatan. På slutet av sitt arbetsliv övergick han dock till att jobba med motion&friskvård i Friluftsfrämjandets regi i Ursviks Motionsgård. Lelle var även sektionens ordförande 1969-1970. Jan Kihl 14 dec 2023 |
Svar (0 st) |
---|