Forum
Svara25-mannahistorik - vad minns du? |
---|
Här kommer "historiska klubben" in igen. Vad vet du om 25-manna? Första tävlingen gick i Ågesta 19 oktober 1974. 52 lag på startlinjen i en rak kavle med start på morgonen kl.07.00 och målgång på kvällen i mörker. Vår startman hette Nils Dereholt. Själv sprang jag sträcka 11. Rune skulle springa sträcka 20 men det fick han inte för vi plockades av efter ha nått maxtiden efter sträcka 19. Den "minsta" 25-mannatävlingen gick 1980 i Flemingsberg (samma skog som i år) med 47 lag. Det är också klubbens bästa placering med en 12:e plats. I det laget kan vi hitta några fler "kändisar". Hans Olsén (sträcka 5 - 4 km lätt), Sonja Sundell (sträcka 6 - 2 km lätt), Marita Samuelsson (sträcka 7 - 3 km medel), Själv sprang jag sträcka 4 - 7 km svår. Sista sträckan sprangs av min 18-åriga lillebror Lasse. Vann gjorde Väsby OK. 1981 var första gången vi anmälde 2 lag. Tävlingen gick på Stockholm Stadion med hela 96 lag på startlinjen. Vårt förstalag kom 33:a medan andralaget tyvärr stämplade fel. 1982 i Skavlöten var det första gången fler än 100 lag anmälda, nämligen 121. 1985 i Ursvik var det vi som arrangerade och då passerade vi 200 lag med 203 anmälda. 1988 i Granskog (på min 30 årsdag!) passerades 300 lag, med 316 lag på startlinjen. Den största 25-mannatävlingen hittills gick 2013 i Kungsängen. Första gången vi hade 3 lag var 1988 och fyra lag hade vi redan 1999-2001. Sedan återgick vi till tre lag fram till 2019 då vi åter hade 4 lag på start. Vilket år var bäst för oss i SIK som breddklubb? Kanske 2016 i Kungens kurva med tre lag med placering 50, 246, 275 bland 372 startande lag. Fyll gärna på med dina egna minnen. Jan Kihl 28 sep 2022 |
Svar (11 st) |
---|
2017 hade vi förstalaget på plats 48, efter starka avslutningar av Niklas och Karolina. Tror vi hade en liknande placering runt 2000 också. 2018 arrangerade vi och hade bara ett lag men medelåldern kanske var den lägsta någonsin? |
> 1985 i Ursvik var det vi som arrangerade och då passerade vi 200 lag med 203 anmälda. Jag gissar att den kartrevidering som gjordes efter 1985 måste ha haft många nya stigar i Ursvik :D Har svårt att tänka mig en sån stor tävling i Ursvik! |
Tävlingsarenan 1985 var vid Kymlingelänken närmast Kista. Banorna gick kors och tvärs i området. Faktum är att det gick alldeles utmärkt. |
Mina minnesbilder av 25manna är mest personliga och kanske lite annorlunda än de flestas. Ofta har jag fått sträcka 24 eller 25 i det av våra lag med högst siffra, dvs. tre eller fyra. Omstarten går efter 16, då har det redan börjat tunna ut på arenan, målgång har skett för ett par timmar sedan. Banan är betydligt längre än min vanliga distans och så är tiden i skogen... Det brukar bli en kamp mot klockan eftersom oktobermörkret faller och målet stänger. När jag sladdar in på arenan är det mörkt och lerigt, men man hittar ändå till målfållan. En ivrigt hejande Bengt gör att man i alla fall plockar fram de sista krafterna i spurten. Det finns smörgås och nyponsoppa kvar hälsar Bengt när man vinglar ut från utläsningen med sitt kvitto på att laget är godkänt - mycket skön känsla att ha fört sitt lag i mål efter 25 sträckor. Så ni som undrar varför jag alltid tycker att vi ska ha fler lag (nu kämpar jag för fem) är förklaringen förstås att jag vill säkra min egen plats på en magisk slutsträcka och det blir allt svårare... |
2017 var jag nästan först på plats på morgonen (det var helt mörkt när jag åkte hemifrån) och fick parkeringsplats mycket nära arenan. Cecilia kom i mål precis före maxtiden (ett lag kvar i skogen efter oss). Var nästan sista bil kvar på parkeringen (och det hade blivit mörkt). En något nedkyld och trött Cecilia fick sedan köras hem till Danderyd och jag kom hem i mörkret vid åttatiden. Sådana dagar vill man faktiskt inte missa. Ser fram emot en lång rolig dag i Flemingsberg lördag 8 okt. |
Minns mitt första som fjortonåring1977, nej Börje Blomqvist drog ut mig till Runby -76 också föresten, men som löpandes då. Gick vid Alby i Tyresö och höll på framåt kvällen då man då sprang 25 sträckor i följd, man fick åka iväg och äta i Bollmora under dagen för att överleva minns jag då markan inte var så välsorterad på den tiden. 1985 klurade Krister G och jag ut sträckorna och minns att vi lade en långsträckt från nuvarande kymlingelänken ned till Aronsbacke berget med lite skyttevärn som gafflade första kontroller på förstasträckan, det spridde fältet rätt bra. Sedan minns jag att det var ett himla arbete och kontroll med att få till gafflingskartvarianterna för alla lag på den tiden med högst begränsat datorstöd haha. |
Eftersom det blev flera kommentarer om Ursvik 1985 passar jag på att slänga in denna kartlänk: http://www.domarstigen.se/doma/show_map.php?user=palmis&map=953&lang=sv |
Kul att du tar Palmis karta. Han var i världseliten under 80-talet och ondgjorde sig över att 25-manna i Ursvik skulle vara för lätt. Kolla hans missar på 3 och 9. Det gick att missa för eliten... |
Kul läsning! Jag har ett 25minne med Ursviks-koppling. Dock ej från 80-talet, då min moderklubb Kramfors-Alliansen var för liten för att mönstra ett lag. Under junior-åren bytte jag till OK Nolaskogsarna. De hade en stående bokning på af Chapmans vandrarhem och allt som oftast middag efter tävlingen på kina-restaurang längs Drottningggatan. Till 1998 hade jag flyttat till Linköping. Tog tåget upp till Centralstationen på fredagskvällen. Efter parallell-fel in i Gamla Stan hittade jag sent omsider ut till Skeppsholmen (ingen GPS i mobilen då…). Receptionisten rasslade upp ett antal klubbar, men inget OKN. Ringer Per Magnusson (”Stora Norrland”) som förkunnar att han är i stuga 16. Va? Här finns bara ett skepp och ett stenhus. Visar sig att de i år bytt till annat boende, på Ursviks vandrarhem (i salig åminnelse). Åh nej! Timman är nu väldigt sen och mina bristande kunskaper i Stockholms lokaltrafik tvingar mig att ta en taxi ut till Ursvik, trots att det bränner i student-plånboken. Inte anade jag då att jag 13 år senare skulle bo här. Och nu hoppas jag på nya 25manna-minnen med Sundbybergs IK helgen! |
"Stora Norrland" Per Magnusson från OK Nolaskogsarna tränade med oss på 80-talet. Det var kanske därför han kände till trakterna. |
Första gången vi hade 4 lag -99 hade vi ett helt lag på återbudslistan. Sista killen ringdes in på lördag morgon o kom direkt från fest o tog sig runt i jeans. |