Forum
SvaraGustav Bergman tar tåget |
---|
https://www.svt.se/sport/orientering/gustav-bergman-tar-taget-till-orienterings-em-av-klimatskal--kzjsi9 Bra av Gustav! Han är en förebild på många sätt och det här får förhoppningsvis fler att ifrågasätta sitt flygande. För även vi motionärer kan ju ta tåget till Europa om vi vill uppleva andra miljöer. Och om det krävs flyg för att ta sig till resmålet bör vi fundera på om det är helt nödvändigt att genomföra resan. Anders T 5 okt 2023 |
Svar (4 st) |
---|
Bra replik som triggar mig till debatt. Oavsett situation så ska man fundera på hur man kan minska klimatpåverkan. Sista ledet står ju ofta för en stor påverkan. T.ex., måste jag ta bilen för att transportera en burk skruv från bygghandeln, finns det någon granne som behöver något när jag nu måste ta bilen till affären etc. Som en del av orienterar- och klubbkollektivet kan vi fortsätta sträva efter minskad påverkan genom att utnyttja gruppen och samåka, uppmana om återbruk där det går (utrustning som kan gå i arv osv). Som arrangör kan vi göra som andra arrangörer och undersöka om vi kan använda batterier istället för fossildrivna elverk. Exempel: - https://www.elinstallatoren.se/2023/06/sweden-rock-i-ar-testar-vi-batteri-till-en-av-scenerna/ - https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/festivalen-hudikkalaset-ar-helt-batteridriven--tet6y0 Det finns massvis med små batteridrivna elverk på konsumentmarknaden (Jula, Kjell, och i specialistbutiker), men även på hyrmarknaden där vi som klubbar är konsument och kan ställa krav. Exempel: https://www.ramirent.se/hyra/el-energi/elverk/batteridrivna-elverk/elverk-batteridrivet-830197 Detta krav bör således även ställas mot kommun eller den huvudman som ligger bakom den regionala "IP Skogen", som ofta är med och förser klubbarnas arrangemang med utrustning (läs: vi går inte och hyr ett batterielverk hos Ramirent om vi kan få låna ett dieselaggregat gratis från IP Skogen). Vid användning av elverk som inte går på batteri ska vi fortsätta att använda de som kan köras på alkylatbensin för att få ner utsläpp av häloskadliga ämnen så mycket som möjligt (Exempel: tävlingen på Bogesund med Waxholm). Ska vi arbeta för en "engångs-skam"? Är det så kontroversiellt att inte ha engångsmuggar? Vi har ju t.ex. inte vant oss vid att få engångshanddukar på arenan eller vid besök i simhall. Bortsett från merjobb i markan, vad skulle reaktionen bli om engångsmuggarna inte fanns tillgängliga vid kaffepumpen, att man får "skämmas" över att inte tagit med egen mugg/kåsa och be om en engångsmugg? Plast vs papper, allt lika dåligt, bättre att skippa engångsartiklar där det går: https://www.forskning.se/2023/08/25/muggar-i-papper-eller-plast-bada-skadliga-for-naturen/ Om någon nu säger att vi tappar pengar i markan på att någon fyller en termos - fixa prislistan så att kaffet kostar 10 kr för kåsa och 20 kr för termos då. En annan sak som arrangör är att vi alltid måste använda bil till små arrangemang (av typen "baklucke-sekretariat") som KM/nattcup. Här tänker jag att om man inte har tillgång till lokal kan man införskaffa två små omklädningstält som man enkelt får med sig i bilen och på så vis kanske fler kan åka kollektivt. Det finns säkert jättemånga idéer om hur vi kan vara verksamma med ökad hållbarhet och alla fungerar inte till alla situationer och detta är ett arbete som tar mycket tid. Fokus enligt min mening bör ligga på de stora arrangemangen samt det vi gör ofta (ex, jobba med samåkning till veckoträningar, återanvänd plastfickor). Det tar ofta mer tid att diskutera hur man ska göra saker hållbara än insatsen att göra det. Gör om, gör rätt behöver inte betyda "gör mer/ta mer tid/tjäna mindre pengar" :) |
Bilar är inte bara ett otyg. Med dagens utveckling av elbilar finns det fler och fler som använder sig av tekniken V2D. Vehicle to device möjliggör att ta ut energi ur elbilsbatteriet och driva en tävlings elbehov. Vid Linnes dubbeltävling häromhelgen använder de en elbil sin energikälla. |
@Ronny: Ja precis, de körde sekretariatet på elbilens batteri. Det kan vara svårare med markan som drar mer ström. Mer inspiration kring ämnet "batteribaserad strömförsörjning" i denna tråd: https://www.orienterare.nu/t/12692 |
Jag kan bidra med kalla fakta kring två miljönegativa saker: - Vi brukar köpa in ca 80-83 kg plastfickor när jag har gjort stora inköp. Dessa A4 och A3 transporteras med lastbil (Postnord) från Surahammar (Letro Sport) för att det är enda platsen som verkar ha konkurrenskraftiga priser och kan leverera mycket och snabbt. Sett ur den "miljösnäva" synvinkeln är det förstås inte alls miljövänligt, varken plasten i sig eller transporten. Till Ursvik kommer dock plasten oftast via cykel ;-) Det finns inte utbud för att köpa stora mängder plastfickor på rationellt sätt. Men det kanske finns alternativ, som måste komma någonstans ifrån - både rent praktiskt men gärna även regelmässigt. - Vår egen sport driver ju "små" kostnader och ställer till med problem, bara för att IOF och SOFT gått med på att min egen åldersgrupps behov (krav) på skalorna 1:7500, 1:3000 och därmed oftare A3-format på både papper och plast (dubbel storlek vikt kostnad, allt blir dubbelt så mycket). Skog till papper räcker nog till men plasten är desto mer miljöfientlig, är min åsikt. Så man kanske skulle tänkt om och tänkt rätt att banläggning och kartor måste anpassa sig efter medelålders orienterares synproblem, och inte att man gör av med mer material.... Förr för några decennier sedan hade man inte slags synsätt kring sportslig rättvisa angående sämre syn (oj, en ordvits!), så det ena positiva kanske drar med sig något negativt. Jag säger inte detta för att ge 45+ människor "miljöskam", men i praktiken är det ju så här "vi" inom sporten beslutar. Det är "vi" själva som bidrar till mindre bra omständigheter. Där upphörde orientering att vara "grön" miljövänlig idrott ifråga om material-tänk, enligt mig, även det finns andra bra exempel som räknas upp här. Tack och lov finns det återvinnare inom SIK-orienterings kärnverksamhet, med ex.vis plastfickor. Jag kommer såklart att vara stöttande i klubben och ingen "plast-polis" men jag är samtidigt ganska kritisk till allt detta. Min personliga första tanke när jag hörde om dessa regeländringar var typiskt orienteringssporten att krångla till regelverk, massa merjobb, inte praktiskt för fem öre, inte miljövänligt, inte rationellt genomtänkt - i den ordningen. Magnus |